The HuntingPA.com Outdoor Community banner
21 - 35 of 36 Posts
Een van de sensaties van de boogjacht is hoe dicht herten komen. Wat is de dichtstbijzijnde ontmoeting die je hebt gehad waarbij je de schot niet kreeg? (Voor mij was het een hert op 6 meter, volledig achter struikgewas... achtervolgt me nog steeds!)
Literally 2 yards in front of me. Button buck. Got out of the ground blind to take a leak, looked to my right and he approached. Was pretty cool.

Ik had vorig jaar ongeveer 5 minuten na het begin van het seizoen een mooie die recht voor me wegging. Ik was bevroren en had moeten trekken, maar ik heb het verpest. Het was niet de eerste dag, maar ik denk de eerste dinsdag, ik heb nog nooit zo vroeg een hert geschoten.

Literally 2 yards in front of me. Button buck. Got out of the ground blind to take a leak, looked to my right and he approached. Was pretty cool.
Tijdens de lentejacht op kalkoenen zat ik op de grond met mijn rug tegen een boom en een eenjarig hert stapte op mijn voet.

Ik zat aan de voet van een kleine boom met mijn benen recht uit langs een kleine omgevallen boomstam. Een sikahert kwam van de heuvel en sprong over de boomstam en mijn benen. Ik had hem met een mes kunnen neersteken. Zelfde plek, geen hert, maar een korhoen gleed langs mijn hoofd en landde aan de andere kant van de boomstam. Minder dan 2 voet afstand, maar niet zichtbaar. Uiteindelijk, na misschien 30 seconden, stak het zijn kop op. Het wist dat er iets niet klopte, maar liep voorzichtig 20 meter weg en vloog weg. Een eekhoorn rende naar me toe aan de rechterkant voordat het stopte en me zag. Het besloot te vertrekken, maar niet in grote haast. Ik begon pas met boogschieten toen ik met pensioen ging en ik jaag alleen vanaf de grond. Ik heb veel nauwe ontmoetingen gehad sinds ik met boogschieten begon. Ik hou ervan.

Ik heb eigenlijk al verschillende keren bijna een ongeluk gehad:

Eens tijdens het jagen op kalkoenen kwam een kleine ree zo dichtbij dat ik haar met de loop van mijn hagelgeweer had kunnen porren.

Eens tijdens het jagen op herten zat ik achter een omgevallen boom en joeg iemand twee reeën recht op me af, op het laatste moment splitsten ze zich en sprongen aan weerszijden van mij over de boomstam.

Eens tijdens het uitlopen van een boogjacht, waren bokken reeën overal aan het najagen, en het werd te donker om te zien. Ik wilde naar beneden klimmen, maar ik wilde mijn plek niet verraden. Dus wachtte ik tot de activiteit afnam, klom naar beneden, pakte mijn uitrusting en liep naar een overwoekerde gasleiding die naar mijn truck leidde, allemaal zonder zaklamp. Terwijl ik over de gasleiding liep, begon ik het bonken van hoeven te horen. Ik stopte abrupt en probeerde te horen waar het vandaan kwam, en realiseerde me snel dat het over de gasleiding recht op me af kwam. Ik rommelde om mijn zaklamp uit mijn zak te halen en aan te doen, net toen een grote ree een paar meter van me stopte, zich omdraaide en wegreed. In die paar seconden zag ik voor me hoe iemand mijn zielige dode karkas zou vinden met hoefafdrukken op mijn borst en rug, als in een slechte tekenfilm.

Ik heb in de loop der jaren talloze herten recht onder mijn jachthut gehad. Sommige heb ik geraakt, sommige heb ik gemist, sommige wilde ik niet schieten of kreeg ik geen schot. Elke keer als ik mijn dochter meenam voor de vroege jeugd-doe, was het een hertenshow. Eén spike buck kwam recht over een veld naar ons toe en snuffelde aan onze laarzen. Keek hoe andere mooie bucks recht voor ons schraapsporen maakten. Had ooit in het voorjaar een kalkoenhen tussen mijn laarzen. Had er dit jaar een die ik had kunnen grijpen. Cirkelde om me heen en riep. Ik heb uilen takken vlak naast me geraakt om me te bekijken. Sommige eekhoorns die me nerveus maakten. Een berenwelp kwam de boom naast me op. Ik had het met een pijl kunnen aanraken. Veel nauwe ontmoetingen in de loop der jaren.

Een jaar op de geweeropener kwam ik op mijn plek en wachtte op de zonsopgang. Toen de zon opkwam en je ongeveer 50 meter kon zien, werd een groep reeën weggestuurd door de buren die laat in hun stand kwamen en ze renden recht op me af. Het leidende ree stopte vijf voet voor me. Ik had haar met mijn geweer in haar oog kunnen prikken.

Een ander jaar zat ik bij zonsopgang op de geweeropener in een kleine grondblind en hoorde ik iets op me af rennen bij zonsopgang. Een vismarter kwam langs de rand van de bergkam waar ik zat en stopte zes centimeter van de zijkant van mijn blind, proberend uit te zoeken hoe hij erin kon komen. Ik zat daar en floot ernaar met mijn geweer uit het raam, slechts enkele centimeters boven zijn hoofd. Als hij had besloten onder de stof te gaan, denk ik dat zelfverdediging een goede rechtvaardiging zou zijn geweest om hem te beëindigen. Die blind was veel te klein om een territoriumoorlog met een van die dingen te winnen. Bij de derde fluit besefte hij eindelijk wat ik was en hij ging er weer vandoor de bergkam op.

Gromde vele jaren geleden een mooie 6-punter. Hij stak een veld over en kwam recht op me af en kwam recht naar de voet van mijn ladderstoel. Toen hij zich omdraaide, trok ik terug. Nou, mijn pijl viel van de rust. Toen ik op volle trek was en probeerde hem weer op de rust te krijgen, viel hij van de pees en kletterde en klapperde tegen de ladder op weg naar de grond. Het hert rende ongeveer 60 meter weg en stopte. Ik zette een andere pijl op en gromde hem terug naar ongeveer 30 meter, maar hij bleef achter een struik en ik kon hem niet raken. Hij dwaalde uiteindelijk af en reageerde niet meer op gromgeluiden. :cry:

Een mooie 8-pointer kwam op ongeveer 12 yards naar mijn stand, net toen ik 15 voet hoog in een oude locust boom ging zitten met mijn boog nog op de grond. Hij stond daar een lange tijd. Toen hij wegkeek, trok ik aan de pees van de boog en hij hoorde het geluid in de bladeren toen ik probeerde de boog op te tillen en hij keek naar mijn boog. Na ongeveer 3-4 pogingen en er niet in geslaagd was mijn boog volledig van de grond te krijgen, kwam hij een paar stappen dichterbij en staarde een minuut of twee naar mijn boog, schudde toen zijn hoofd en liep weg......jammer....

21 - 35 of 36 Posts