The HuntingPA.com Outdoor Community banner

Vissen op kleine beektforel met een baitcaster

623 views 12 replies 7 participants last post by  troutspinner  
#1 · (Edited)
Ik heb de afgelopen 5-6 jaar niet veel op forel gevist, mijn visinteresses liggen elders, maar ik heb een vriend die er af en toe op staat om op wilde forel te jagen. Tijdens die trips speel ik pseudo-gids en ruim ik worpen achter hem op waar hij overslaat. Naarmate zijn ervaring toeneemt, zijn er steeds minder worpen om op te ruimen. Om me te vermaken, dacht ik dat ik wat plezier en een andere draai zou geven aan mijn forelvissen met een BFS-baitcasting-opstelling die is afgestemd op forel en voor het sleutelen met baars in kleine beken.

In die laatste 5-6 jaar die eerder werden genoemd, heb ik baitcasters gebruikt voor baars- en zoutwatervissen en ze zijn voor mij vanzelfsprekend geworden. Voor dit doel heb ik een 24 Shimano Trout One NS S54UL hengel gecombineerd met een 22 Shimano Aldebaran BFS reel om te zien of ik het kon laten werken voor het vissen in kleine beken. Het duurde niet lang, er waren zeker een paar ongemakkelijke momenten, maar ik kan het plezier van het gebruik ervan niet ontkennen, ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog een spinopstelling zou gebruiken voor het vissen op forel.

Image

Image

Met dat gezegd hebbende, als iemand er ooit over heeft nagedacht om dit te doen of zelfs een andere stijl wil introduceren in hun bestaande forelvissen, hier zijn een paar plus- en minpunten.

Pluspunten

Werpen

Niet veel als je een onderhandse flip caster bent, in zekere zin wordt het gemakkelijker omdat je maar één hand nodig hebt, omdat je de lijn niet hoeft vast te houden tijdens het werpen, je lijnlengte te controleren of je beugel met je andere hand te sluiten. Met deze opstelling doet je dominante hand het allemaal.

Als iemand met veel ervaring met die stijl van werpen, waren er een paar ongemakkelijke momenten omdat ik niet wist wat ik met mijn andere hand moest doen. Het ol, de linker weet niet wat de rechter doet. Ook, omdat ik baitcasters gebruik voor het vissen op baars, gebruik ik soms mijn niet-dominante hand om de kont van de hengel vast te houden bij het maken van lange worpen. Nogmaals, dat werd onhandig omdat er geen lange kont op deze opstelling is om vast te pakken. Na een paar trips is het geen probleem meer, maar tijdens de eerste trip zag ik eruit als de rookie der rookies.

Lijndraai
Inline spinners veroorzaken lijndraai, het is gewoon de aard van het beest. Omdat een baitcasting reel de lijn recht naar voren neemt, wordt lijndraai vrijwel geëlimineerd, dus het wisselen van lijn wordt verminderd ten opzichte van een spinmolen.

Plezier!
Ik kan het plezier van het gebruik van een opstelling als deze niet genoeg benadrukken. Je hoeft in dit spel niet altijd onderhands te gooien en een kleine polsbeweging kan een spinner net boven het water, onder takken en struiken laten zeilen. Dit aspect is niet exclusief voor baitcasting, mensen die goed zijn met spinopstellingen kunnen dit ook doen, maar met een baitcaster wordt het gewoon leuker en je zult jezelf misschien verbazen over de worpen die je maakt vanwege de duimcontrole.

Minpunten

Leercurve

Als je ervaring hebt met baitcasting-opstellingen, zul je dol zijn op een opstelling als deze voor het vissen op forel. Als je geen ervaring hebt met baitcasters, verwacht dan een lange leercurve, want je hebt tijd nodig om de backlash-problemen te overwinnen, waarbij backlashes alleen worden veroorzaakt door onvoorziene fouten ;) zoals het slaan van de zijkant van een boot, een nabije tak die je bent vergeten te overwegen in je worp, enz. het is gewoon de aard van dat beest.

Fijn
Lijn- en lokgewicht. BFS-opstellingen zijn kieskeurig met lijn- en lokgewicht, beide beïnvloeden elkaar. Met .24mm lijn (8lb) vond ik een lokgewicht van 0,184 ounce mijn sweet spot. Met .22mm lijn (6lb), 0,165 ounce lokgewicht en met .20mm lijn, 0,148 ounce lokgewicht. Ik benadruk "voor mij" omdat je werpstijl iets anders wil, maar als je het eenmaal hebt ingesteld, denk je er niet veel meer over na.

Een paar foto's
En natuurlijk een paar foto's, want wat is een visbericht zonder een paar vangstfoto's. Deze zijn genomen tijdens verschillende trips en verschillende beken. Het vinden van wilde forel, smallies en LM baars in dezelfde beek zou heel uniek zijn.

Image

Image

Image

Image

#2 ·
Ik weet zeker dat je methode voor jou werkt, en dat is geweldig. Ik heb al moeite genoeg om mijn lijn uit de takken van kleinere beken te houden. Als ik zelfs maar probeer een baitcaster te gebruiken, zou de eerste worp de laatste zijn. Ik zou naar huis moeten gaan en hem opnieuw moeten opspoelen vanwege het vogelnest. Maar misschien probeer ik het ooit 🤔

#8 ·
Ik ben al ongeveer 8 of 10 jaar aan het BFS-vissen. De kleine aasjes die ik voor baars gebruik, werken even goed voor forel en panfish. Ik heb altijd BFS-materiaal bij me, en het heeft al vele uitstapjes gered door te produceren wanneer grotere aasjes falen.

• Like
Reactions: troutspinner
#9 ·
Ik vis al ongeveer 8 of 10 jaar met BFS. De kleine aasjes die ik gebruik voor baars werken net zo goed voor forel en panfish. Ik heb altijd BFS-materiaal bij me, en het heeft al vele uitstapjes gered door te produceren wanneer grotere aasjes falen.
Leuk! Ik gooi graag jigs, dus toen ik een paar jaar geleden succes had met Neds, gooide ik ze niet graag met spinhengels, dus ging ik de BFS-weg op. Toen ontdekte ik hoe goed pond magics werken ;) dus werd één setup er twee en nu drie met de forelhengel.

Ik gooi nog steeds grotere chatterbaits, t-rigs en football jigs, kan niet ontkennen wat werkt, maar 90% van de tijd bij het bassen tegenwoordig, is er een BFS-setup in mijn handen. Gewoon te veel plezier en de aantallen gaan snel omhoog.

#11 ·
Ik probeerde dit jaar een baitcasting reel toen ik bij mijn broer in AL was. Ik had veel problemen met backlashes en kocht hem uiteindelijk een gewone reel. Dat was voor een zoutwaterhengel, niet voor licht finesse vissen zoals jij doet.

Hoe los je de backlash problemen op?
Het kost wat oefening, maar het instellen van de remmen op het gewicht van de kunstaas is belangrijk. Misschien probeerde je iets te werpen waar de reel gewoon niet zo goed voor ontworpen is.