Of moet ik zeggen dat water tegenwoordig schaars is? Ik kan niet geloven hoe droog het deze hele zomer is geweest. Sinds eind juni is het met weinig uitzonderingen ellendig geweest. Droogtestatus is de afgelopen weken in een groot deel van de staat afgekondigd. Het is ver voorbij het punt van geen terugkeer. Dit betekent dat er bijna geen onweersbuien zijn die enige impact kunnen hebben. Het zou morgen 7 inch kunnen regenen en de beken zouden binnen een dag weer laag staan. Het enige dat het visseizoen in de herfst kan redden, is een tropisch systeem en de kansen daarop zijn elk jaar extreem dun. Ik hoop bijna elke dag, maar blijkbaar heb ik niet veel gewicht bij moeder natuur. Mijn opties voor forelvissen lokaal zijn al lang nul geworden, maar ik ken wel enkele voortdurende opties op afstand en ben de afgelopen dagen naar een ervan gereisd. Ik ben vrij bekend met deze kreken, dus ik wist dat de waterstanden er goed uitzagen en ik was enthousiast om eindelijk weer een beetje forel te vangen. Ik arriveerde vroeg om andere mogelijke vroege vissers voor te zijn en liet mijn fiets ver stroomopwaarts achter. Het was nog behoorlijk donker in de diep beschaduwde kloof en ik moest 15 minuten wachten voordat ik effectief kon beginnen met het werpen van mijn witbladige spinner. Het water zag er goed uit en ik dacht dat ik op zijn minst wat vissen zou vangen.
Bij mijn eerste worp ving ik een mooie bruine forel. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat ik bij mijn eerste worp een vis ving, dus de rest van de dag zou een slijtage worden. Zo werkt het blijkbaar.
Dat was prima, want het vissen was de laatste tijd lastig en ik was gewoon blij om in fatsoenlijk water te vissen.
Ik was een beetje teleurgesteld dat ik veel geweldig uitziende plekken trof die geen vis opleverden. Ik viste 2-3 geweldige plekken waar de vis zich ophield en ving een mooie bruine forel op de 4e. Af en toe kwam er ook een beekforel tevoorschijn.
Na 3 uur op het water had ik 54 forellen te pakken. Op naar beek #2. Deze kreek is veel groter, maar stroomde ook geweldig. Ik begin normaal gesproken in hetzelfde gebied, maar vandaag besloot ik een stuk stroomafwaarts te fietsen om te zien hoe een ander deel eruitzag. Ik ben blij dat ik dat deed, want de habitat en de actie waren erg goed en ik ving 13 forellen uit de eerste lange snelle stroom, waaronder 2 forellen van meer dan 16 inch.
Helaas werd het vissen, terwijl ik stroomopwaarts richting de truck werkte, steeds langzamer totdat het bijna tot stilstand kwam in de buurt van de grote parkeerplaats. Vissen kwamen nog steeds binnen, maar niet zo snel als op de startplek.
De volgende keer dat ik hier vis, begin ik aanzienlijk verder stroomafwaarts en verwacht ik daarvoor nogal wat vis te vangen. Misschien kom ik er de volgende maand achter. Voor de uitstap viste ik 7 uur en ving 76 forellen, waarvan 4 meer dan 16 inch lang waren.
Blijf bidden voor regen. Of je nu een reguliere forelvisser bent, een steelhead-visser of een zalmvisser, we kunnen allemaal wel een beter weerpatroon gebruiken.